Buikklachten tijdens het sporten.

Buikklachten tijdens het sporten, naar schatting heeft 30 tot 50 procent van de sporters, vooral hardlopers hier wel eens last van. Wellicht is het handig om te kijken naar de oorzaak.

Buikklachten tijdens het sporten.

Verschillende factoren, zoals bijvoorbeeld genetische aanleg, het voedingspatroon, de vochtbalans, maar soms ook psychologische factoren zoals stress, spelen een rol bij buikklachten tijdens het sporten. Uit onderzoek blijkt dat vooral sporters jonger dan 20 jaar, vrouwen en hardlopers met een slechtere conditie kampen met inspanningsgebonden buikklachten zoals buikkramp en/of diarree.

Algemene oorzaken van buikklachten.

De algemene oorzaken van buikklachten bij sporters zijn het bewegen van de ingewanden in de buikholte tijdens de inspanning. De ene persoon is hier gevoeliger voor als de ander, en heeft hier wat sneller last van. Een verstoorde beweeglijkheid en zuurstoftekort kan ook een oorzaak zijn. Zuurstoftekort van het maag-darmstelsel is bij veel sporters aanwezig tijdens een forse inspanning. Het ontstaat doordat het bloed naar de spieren gaat in plaats van naar het maag-darmstelsel. Een beginnende sporter/hardloper kan hier vaker last van hebben dan een goed getraind persoon. Dit omdat de conditie nog niet is opgebouwd. Het is daarom ook van belang om de conditie langzaam op te bouwen. Dit om onder andere buikklachten te voorkomen.

Vochtbalans.

Het vochtbalans is ook erg belangrijk. Vochtgebrek kan tevens een oorzaak zijn van maag-darmklachten. Drink voor de inspanning geen cafeïne houdende dranken, koolzuurhoudende dranken of hele zoete (sport)drank. Deze dranken kunnen zorgen voor brandend maagzuur, oprispingen, diarree een opgeblazen gevoel en winderigheid. Ook is het niet nodig om een sportdrank te gebruiken als je korter dan anderhalf uur sport. Het vochtbalans is erg persoonsafhankelijk, de een zweet meer als een ander. Ook kan de ene persoon er beter tegen om vlak voor een inspanning nog wat te drinken als een ander. Je kan als je teveel drinkt kort voor een inspanning, een klotsend gevoel in je maag krijgen. Dit is erg onprettig. Probeer voor een langere periode uit wat voor jouw goed voelt.

Voeding.

Uiteraard speelt voeding ook een rol bij het voorkomen van buikklachten tijdens het sporten. Hieronder een aantal tips om ongemakken te voorkomen.

- Eet maximaal 2 à 3 uur voor een training of wedstrijd een maaltijd. Pak een half uur voor de inspanning bijvoorbeeld een rijpe banaan voor wat extra energie. - Eet liever geen sterk gekruid of pittig eten voor een training of wedstrijd. Dit kan ervoor zorgen dat je maag-darmstelsel geprikkeld wordt. - Eet liever geen vetrijke maaltijd voor een training of wedstrijd. Je maag-dramstelsel moet veel moeite doen om deze vetrijke maaltijd te verwerken. Wat weer buikklachten kan veroorzaken. - Eet liever geen grote calorierijke maaltijd voor een training of wedstrijd. Deze kan tijdens je inspanning oprispingen veroorzaken of zorgen voor vervelende darmkrampen en diarree. - Drink geen cafeïne houdende dranken zoals koffie of energiedrank voor een training of wedstrijd. Dit kan de darmwerking prikkelen en diarree tot gevolg hebben. - Drink geen koolzuurhoudende (fris)dranken voor een training of wedstrijd. Hierdoor kan je last krijgen van brandend maagzuur, oprispingen en/of misselijkheid. - Drink voldoende water, het liefst niet ijskoud. Ijskoud water kan weer een prikkeling geven in de maag waardoor deze pijnlijk aanvoelt. Ga voor de training of wedstrijd rustig naar het toilet. Neem de tijd. - Doe voordat je begint aan de training of wedstrijd een aantal ontspanningsoefeningen en/of ademhalingsoefeningen.

Stress.

Een andere factor die een rol kan spelen bij buikklachten is stress. Stress zorgt ervoor dat het voedsel langer in de maag blijft en juist sneller door de darm gaat. Hierdoor kun je misselijk worden of kramp krijgen in je buik waardoor je heel snel een toilet moet opzoeken of de struiken in moet duiken. Probeer dus zoveel mogelijk stress te vermijden. Heb je last van langdurige stress? Probeer dan bij jezelf na te gaan waar het vandaan komt en probeer te zoeken naar een oplossing. Kom je er zelf niet uit, zoek hulp bij een psycholoog. TPPR Health & Performance werkt samen met een aantal goede psychologen. Volg je bij ons een traject dan kunnen we een psycholoog inschakelen ter ondersteuning voor het behalen van jouw doel.

Wil je graag sportvoedingsadvies, dit omdat je bijvoorbeeld al langere tijd last hebt van vervelende buikklachten tijdens het sporten. Of wil je meer informatie? .Wij helpen je graag. Neem contact op met TPPR Health & Performance.

Geplaatst op donderdag 3 augustus 2017.

Over TPPR Health & Performance VOF

Dit bericht is geschreven door TPPR Health & Performance VOF. Het bedrijf valt onder coaching uit Houten. Trefwoorden van TPPR Health & Performance VOF uit Houten : sportvoeding advies, voedingsadvies, voedingsadviseur, advies over sportvoeding, gezond en fit programma, advies gezonde voeding, voedingsdeskundige, gewichtsconsulent, gewichtscoaching, voedingscoaching,.

Lees meer over TPPR Health & Performance VOF.